Українська нація

працюємо для вас...

Українська нація | Українська нація
Григорій Сковорода

Григорій Савич Сковорода народився 22 листопада (3 грудня) 1722 року в селі Чорнухи (нині Чорнухинського району Полтавської області Україна) в заможній родині козака. Спочатку навчався в Київській духовній академії, а потім був відправлений у придворну співочу капелу (у Санкт-Петербург).

У 1744 році отримав звільнення з посади півчого, у званні придворного уставщика, і перебрався до Києва продовжувати навчання в академії. Бажаючи по мандрувати по світу, прикинувся божевільним, внаслідок чого був виключений з бурси.Незабаром в якості церковника при генералові Вишневському відправився за кордон. За три роки побував у Польщі, Угорщині (був у Токаї), Австрії (за деякими даними, також в Італії та Німеччині), опанував кількома мовами, в тому числі латиною, старогрецькою, староєврейською і німецьким. Знав як давню, так і новоєвропейську філософію. На початку 1750-х викладав поетику в Переяславській семінарії, був також домашнім учителем. Написав для семінарії "Керівництво про поезію», коли ж переяславський єпископ зажадав, щоб Сковорода викладав предмет по старовині, Сковорода не погодився, внаслідок чого був звільнений. У 1759-1769 викладав у Харківському Колегіумі. За неортодоксальні думки, до того ж витлумачені в перекрученому сенсі, двічі був відсторонений від роботи, але повертався. Будучи відсторонений втретє, уже до викладацької діяльності не повернувся.

У наступні роки Сковорода здебільшого вів життя мандрівного філософа-богослова, блукаючи по Слобідській Україні, зупиняючись у селянських хатах. Він відмовлявся від пропонованих йому посад і занять, присвячуючи свій час повчанню людей моральності - як словом, так і своїм способом життя. Праці філософа за життя не друкувалися.

Зразком для свого богослов'я Сковорода вважав олександрійську школу, а також особливо почитав Сенеку і Марка Аврелія.

У своїй філософії Сковорода був близький до пантеїзму. Всесвіт він бачив складається з трьох світів - макрокосму (всесвіт), мікрокосму (людина) і якоїсь «символічної» реальності, сполучною великий і малий світи, ідеально їх у собі відбиває (наприклад, за допомогою священних текстів на кшталт Біблії). Кожен з цих світів складається з «двох натур» - видимої (тварної) і невидимої (божественної).Сковорода приділяв значну увагу не тільки християнської традиції в філософії, а й античної спадщини, зокрема ідей платонізму та стоїцизму. Дослідники знаходять у його філософії риси як містицизму, так і раціоналізму. Г. С. Сковороду нерідко називають першим філософом Російської імперії. За свій незвичайний спосіб життя, а також через те, що більшість своїх філософських творів Сковорода написав у діалогічній формі, він отримав також прізвисько «російського Сократа».

У дослідженні спадщини Сковороди є декілька тенденцій. Зокрема, радянськими вченими він інтерпретувався зазвичай як просвітитель, антіклерікал і демократ.Російська релігійна філософія початку XX століття розглядала його як свого початківців. Між тим, сучасний дослідник А. В. Малинов приходить до висновку, що у Сковороди взагалі не було філософської системи або філософського вчення в строгому сенсі слова: «Він мудрець і вчитель життя, у творчості якого виявляється шкільний синкретизм філософських, богословських, філологічних проблем і мов ».

Помер 29 жовтня (9 листопада) 1794 року в селі Пан-Іванівка Харківської губернії (нині село Сковородинівка Золочівського району Харківської області).


 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Реклама

На даний момент 25 гостей на сайті

Кого Ви вважаєте "Великим письменником України"?
 
Українська нація © 2011-2017