Українська нація

працюємо для вас...

Українська нація | Українська нація
Григорій Сковорода

Григорій Савич Сковорода народився 22 листопада (3 грудня) 1722 року в селі Чорнухи (нині Чорнухинського району Полтавської області Україна) в заможній родині козака. Спочатку навчався в Київській духовній академії, а потім був відправлений у придворну співочу капелу (у Санкт-Петербург).

У 1744 році отримав звільнення з посади півчого, у званні придворного уставщика, і перебрався до Києва продовжувати навчання в академії. Бажаючи по мандрувати по світу, прикинувся божевільним, внаслідок чого був виключений з бурси.Незабаром в якості церковника при генералові Вишневському відправився за кордон. За три роки побував у Польщі, Угорщині (був у Токаї), Австрії (за деякими даними, також в Італії та Німеччині), опанував кількома мовами, в тому числі латиною, старогрецькою, староєврейською і німецьким. Знав як давню, так і новоєвропейську філософію. На початку 1750-х викладав поетику в Переяславській семінарії, був також домашнім учителем. Написав для семінарії "Керівництво про поезію», коли ж переяславський єпископ зажадав, щоб Сковорода викладав предмет по старовині, Сковорода не погодився, внаслідок чого був звільнений. У 1759-1769 викладав у Харківському Колегіумі. За неортодоксальні думки, до того ж витлумачені в перекрученому сенсі, двічі був відсторонений від роботи, але повертався. Будучи відсторонений втретє, уже до викладацької діяльності не повернувся.

У наступні роки Сковорода здебільшого вів життя мандрівного філософа-богослова, блукаючи по Слобідській Україні, зупиняючись у селянських хатах. Він відмовлявся від пропонованих йому посад і занять, присвячуючи свій час повчанню людей моральності - як словом, так і своїм способом життя. Праці філософа за життя не друкувалися.

Зразком для свого богослов'я Сковорода вважав олександрійську школу, а також особливо почитав Сенеку і Марка Аврелія.

У своїй філософії Сковорода був близький до пантеїзму. Всесвіт він бачив складається з трьох світів - макрокосму (всесвіт), мікрокосму (людина) і якоїсь «символічної» реальності, сполучною великий і малий світи, ідеально їх у собі відбиває (наприклад, за допомогою священних текстів на кшталт Біблії). Кожен з цих світів складається з «двох натур» - видимої (тварної) і невидимої (божественної).Сковорода приділяв значну увагу не тільки християнської традиції в філософії, а й античної спадщини, зокрема ідей платонізму та стоїцизму. Дослідники знаходять у його філософії риси як містицизму, так і раціоналізму. Г. С. Сковороду нерідко називають першим філософом Російської імперії. За свій незвичайний спосіб життя, а також через те, що більшість своїх філософських творів Сковорода написав у діалогічній формі, він отримав також прізвисько «російського Сократа».

У дослідженні спадщини Сковороди є декілька тенденцій. Зокрема, радянськими вченими він інтерпретувався зазвичай як просвітитель, антіклерікал і демократ.Російська релігійна філософія початку XX століття розглядала його як свого початківців. Між тим, сучасний дослідник А. В. Малинов приходить до висновку, що у Сковороди взагалі не було філософської системи або філософського вчення в строгому сенсі слова: «Він мудрець і вчитель життя, у творчості якого виявляється шкільний синкретизм філософських, богословських, філологічних проблем і мов ».

Помер 29 жовтня (9 листопада) 1794 року в селі Пан-Іванівка Харківської губернії (нині село Сковородинівка Золочівського району Харківської області).


 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Реклама

На даний момент 5 гостей на сайті

Кого Ви вважаєте "Великим письменником України"?
 
Українська нація © 2011-2018